امیرمومنان امام علی (ع)، امتحان امت اسلام در ایمان و نفاق است
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۶۷۵۸
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: امیرمومنان امام علی (ع)، امتحان امت اسلام است، هر کس او را دوست داشته باشد مؤمن و هر کس او را دشمن بدارد منافق است.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام و المسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت ماه مبارک رمضان در قالب فضای مجازی به سخنرانی پرداخته و گفت: امیرمومنان امام علی (ع)، امتحان امت اسلام است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: وقتی در بحث هدف از خلقت انسان، به آیات قرآن مراجعه میکنیم با سه بیان پرستش، آزمون و صدور رحمت مواجه میشویم.
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی درباره پرستش، عنوان کرد: در سوره ذاریات آیه ۵۶ خداوند میفرماید «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه مرا عبادت کنند و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند.
استاد حوزه علمیه درباره آزمون اظهار کرد: در سوره ملک آیه ۲ آمده است که «خداوند کسی است که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل میکنید، و او شکستناپذیر و بخشنده است.
وی درباره صدور رحمت بیان کرد: در سوره هود آیات ۱۱۸ و ۱۱۹ خداوند می فرماید: «و اگر پروردگارت میخواست، همه مردم را یک امّت (بدون هیچ گونه اختلاف) قرار میداد؛ ولی آنها همواره مختلفند مگر کسی را که پروردگارت رحم کند».
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه سه هدف پرستش، آزمون و صدور رحمت از هم جدا نیستند، بلکه در یک خط، مرتبط با هم هستند، ابراز کرد: ما را خلق کردهاند که بپرستیم تا بهترین عمل را انجام داده باشیم و محلی برای پذیرش رحمت حضرت حق باشیم.
استاد حوزه علمیه درباره آزمون به عنوان سنت الهی بیان کرد: آزمون، حقیقتی است که در معارف دینی از عصر آدم (ع) بوده و تا قیامت هم خواهد بود، این سنت خلقت است، یعنی یکی از قوانین تدبیر و اداره عالم، همین مسأله آزمون است.
وی با بیان اینکه قرآن کریم با الفاظ مختلفی همچون فتنه، ابتلاء و امتحان از آزمون، تعبیر کرده است، گفت: در نظام خلقت از چه کسانی آزمون گرفته شده است، از جن و ملک، از انبیاء الهی و از امتهای انبیاء آزمون و امتحان گرفته شده است؛ به عنوان مثال به حضرت ابراهیم (ع) در سن پیری، وحی شد که پسرش را ذبح کند، این مطلب را به فرزند خود گفت، حضرت اسماعیل (ع) پاسخ داد من هم صبر خواهم کرد.
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی درباره آزمون از امتهای انبیاء اظهار کرد: یک جامعه را امتحان میکنند کما اینکه ثمود، قوم جناب صالح امتحان شدند، آنها چون ایمان نداشتند و کافر بودند، آنچه را که اهل ایمان پذیرفته بودند انکار میکردند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) امتحان امت اسلام است، عنوان کرد: رسول اکرم (ص) فرمودند هر آنچه در امتهای گذشته اتفاق افتاده است، در این امت هم اتفاق میافتد، امتحان خداوند مانند امتحان معلم از شاگرد نیست، معلم با امتحان میخواهد بداند شاگرد درس خوانده یا نه؛ پس نسبت به این مسأله جهل دارد، اما خداوند که جهل ندارد.
وی افزود: خداوند در سوره تغابن آیه ۱۵ میفرماید اموال و فرزندانتان فقط وسیله آزمایش شما هستند؛ و خداست که پاداش عظیم نزد اوست.
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) ادامه داد: امتحان برای این نیست که خداوند بخواهد چیزی را متوجه شود بلکه برای این است که روشن شود چه کسی نسبت به روزی خود از خداوند خشمگین است و چه کسی خشنود است و خدا بهتر از هر کسی میداند که چه کسی راضی و خشنود است ولی برای آن است كه كارهای مستحق ثواب را از كارهايى كه درخور عقاب است معلوم کند.
استاد حوزه علمیه درباره امتحان امت اسلامی گفت: در سوره عنکبوت آیه ۲ خداوند میفرماید: «آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آوردیم، به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد»؛ وقتی آیات ۱ و ۲ از سوره عنکبوت نازل شد پیامبر(ص) فرمودند ای علی، تو مورد امتحان قرار میگیری و امت به وسیله تو مورد امتحان قرار میگیرند، تو بعد از من مورد خصومت قرار میگیری، خودت را برای تحمل دشمنی و عداوت انسانهای نادان آماده کن.
وی افزود: رسول اکرم(ص) به اصحاب خود فرمودند ای گروه یاران من، خدای بلندمرتبه شما را امر میکند که سرپرستی امیرمومنان امام علی(ع) را بپذیرید و در رفتار خود از او پیروی کنید، او پس از من سرپرست و پیشوای شما است، با او مخالفت نکنید که کافر و گمراه شوید، نشانه انسان مؤمن از منافق، پذیرش ولایت امیرمومنان امام علی(ع) است، این را خدا قرار داده است، هر کسی او را دوست داشته باشد مؤمن است و هر کسی او را دشمن بدارد منافق است.
پایان پیام/487
منبع: شبستان
کلیدواژه: ابتلا و امتحان امتحان امتحان الهی امیرمومنان امام علی ع استاد حوزه علمیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
دبیرکل حزب مجمع ایثارگران نسبت به فعالیت جریان مرموزی هشدار داد که در سالهای اخیر نه تنها درصدد حذف اندیشههای امام بوده، بلکه سعی داشته تصاویر متعلق به ایشان را نیز از ادارات و نهادهای دولتی حذف کند.
به گزارش جماران، جواد امام به «صبح ما» گفت: بهطور کلی، پروژه امامزدایی سالهاست که کلید خورده است و نشانههایش را میتوان در کنار گذاشتن مردم از اداره امور یا اختلال در انتخابات آزاد دانست.
این فعال سیاسی تأکید کرد: جایگزین کردن تئوری آقای مصباح یزدی به جای اندیشههای بنیانگذار نظام، کار را برای بسیاری از صاحبان قدرت آسان کرده است، زیرا از نگاه آنها مردم، حق و نقشی در اداره کشور ندارند و این یعنی حرکت برخلاف آرمان جمهوریت.
وی در پاسخ به اینکه مسئولین از حذف تصاویر امام و جایگزینی آن با تصویر رئیس جمهور چه هدفی را دنبال میکنند، گفت: علت این نوع اقدامات را باید در رفتارهای زشتی جست و جو کرد که بوی قدرتطلبی و انحصار میدهند. شما ببینید اگر با درشتگوییهای یک معمم درباره پیامبر عظیم الشأن اسلام که خاتم پیغمبران را گوشت تلخ خطاب کرد، برخورد میشد، یک عده نیز که تمام موقعیت امروزشان مدیون کار بزرگ امام است، به خود اجازه نمیدادند تصویر ایشان را حذف کنند.
دبیرکل مجمع ایثارگران در تحلیل تازهترین اقدام، یعنی تغییر نام خیابان یادگار امام دماوند و جایگزین کردن نام مرحوم عسگراولادی به جای آن افزود: آنچه دارد به مردم مخابره میشود، این است که نیازی به نام و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیست و گویا قرار است هر چیزی که منتسب به امام است، به مرور زمان کنار گذاشته شود. از تصاویر امام گرفته تا تابلوی خیابانها به نام ایشان، به تدریج در حال حذف شدن هستند تا ماهیت افراد مستقر در قدرت، بیشتر از گذشته نمایان شود.
جواد امام در پایان، با اشاره به تفاوتهای اندیشهای امام با آنچه امروز وجود دارد، اظهار داشت: امام هیچگاه، حکومت بر مردم را بدون مشارکت آنها جایز نمیدانست و همواره به کارگزاران نظام تشر میزد که مبادا در تصمیمگیریهای خود، مردم را لحاظ نکنند. اسلام مدنظر ایشان هم، رحمانی بود، اما متأسفانه اسلامی که امروز از سوی مدعیان حذف نام امام ترویج میشود، شباهت زیادی به اسلام طالبانی دارد.